
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 119 – 05/03/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

 
Lybia: Libya arrests Benghazi radio crew for refusing to stop programme Al-Jazeera ....... 3 
Somalia: Galmudug regional administration "bans" listening to BBC Somali service ......... 3 
World: March 8: International Women Day: AMARC WIN Broadcast Campaign ............... 3 
Liberia: State broadcaster demotes four news editors ................................................. 4 
Lybia:Libyan authorities free local radio crew after brief detention ................................ 4 
Niger: Niger's National Radio resumes broadcast ....................................................... 4 
Uganda: Don’t block opposition from radios, minister tells RDCs .................................. 5 
Uganda: Now government wants CBS to pay damages for September riots .................... 5 
Ghana: Ghana media regulator slams "unprofessional conduct" of radio stations ............ 6 
Sierra Leone: IMC Rejects FCC's Radio Bid ................................................................ 6 
Eritrea: One year after her arrest, Radio Bana journalist being held in solitary 
confinement ......................................................................................................... 6 
Sudan: Miraya FM launches new programming .......................................................... 7 
Nigeria: 35 Broadcasting Stations Sanctioned ............................................................ 7 
Namibia: Training for Radio Journalists Needed.......................................................... 8 
Somalia: Al-Shabaab Arrests Radio Journalist in Southern Somalia ............................... 8 
Namibia: Radio Wave's 'Waking Crew' Suspended ...................................................... 9 
Uganda: Ugandan president promises a Baruuli radio station ....................................... 9 
Nigeria: Nigeria set to issue community radio licences ................................................ 9 
South Africa: National broadcaster suspends commercial enterprises executive .............. 9 
Nigeria: Govt Plots to Muscle Rockcity FM ............................................................... 10 
Somalia: New radio station launches broadcasts to Somalia ....................................... 10 
Rwanda: Private media dispute Rwanda audience survey .......................................... 10 
Commonwealth: April 17-21, 2010, Commonwealth Broadcasting Association General 
Conference ......................................................................................................... 11 
South Africa: SABC in Bid to Avoid Court Case Over Benefits ..................................... 11 
Ethiopia: VOA Amharic broadcasts jammed ............................................................. 12 
 
Nouvelles en français 
Burkina Faso: Radio communautaires/Radio commerciales: Mettre fin à la confusion des 
genres ............................................................................................................... 12 
Monde: 8 Mars: Journée Internationale des Femmes : La campagne de radiodiffusion de 
l’AMARC RIF ....................................................................................................... 13 
Burkina Faso:Ouaga FM, Une radio célèbre pour ses émissions engagées .................... 13 
Togo: Intimidations et menaces sur la Radio Dawul de Bassar et son personnel ............ 14 
Burkina Faso: Quelle formation pour une presse de qualité ? ..................................... 14 
Madagascar: Deux journalistes de Radio Fahazavana remis en liberté provisoire ........... 15 
Togo: La tension en baisse sur la Radio Dawul de Bassar et son personnel ................... 15 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

2

Togo: La tension remonte autour de la Radio Dawul de Bassar ................................... 16 
Côte d'Ivoire: Bocanda Fm, une radio locale au coeur du développement ..................... 16 
Côte d'Ivoire: L'ONUCI équipe la radio d\'Agboville ................................................... 17 
Commonwealth: 17 au 21 avril 2010, Conférence générale de la Commonwealth 
Broadcasting Association ...................................................................................... 17 
Bénin : Formation de journalistes pour renforcer les radios ........................................ 17 
RDC : Bientôt une nouvelle radio communautaire à Matadi, dans le Bas-Congo ............ 18 

 
 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 16/02/2010 to 05/03/2010) 
 

Bénin : Formation de journalistes pour renforcer les radios ........................................ 17 
Burkina Faso: Quelle formation pour une presse de qualité ? ..................................... 14 
Burkina Faso: Radio communautaires/Radio commerciales: Mettre fin à la confusion des 
genres ............................................................................................................... 12 
Burkina Faso:Ouaga FM, Une radio célèbre pour ses émissions engagées .................... 13 
Commonwealth: 17 au 21 avril 2010, Conférence générale de la Commonwealth 
Broadcasting Association ...................................................................................... 17 
Commonwealth: April 17-21, 2010, Commonwealth Broadcasting Association General 
Conference ......................................................................................................... 11 
Côte d'Ivoire: Bocanda Fm, une radio locale au coeur du développement ..................... 16 
Côte d'Ivoire: L'ONUCI équipe la radio d\'Agboville ................................................... 17 
Eritrea: One year after her arrest, Radio Bana journalist being held in solitary 
confinement ......................................................................................................... 6 
Ethiopia: VOA Amharic broadcasts jammed ............................................................. 12 
Ghana: Ghana media regulator slams "unprofessional conduct" of radio stations ............ 6 
Liberia: State broadcaster demotes four news editors ................................................. 4 
Lybia: Libya arrests Benghazi radio crew for refusing to stop programme Al-Jazeera ....... 3 
Lybia:Libyan authorities free local radio crew after brief detention ................................ 4 
Madagascar: Deux journalistes de Radio Fahazavana remis en liberté provisoire ........... 15 
Monde: 8 Mars: Journée Internationale des Femmes : La campagne de radiodiffusion de 
l’AMARC RIF ....................................................................................................... 13 
Namibia: Radio Wave's 'Waking Crew' Suspended ...................................................... 9 
Namibia: Training for Radio Journalists Needed.......................................................... 8 
Niger: Niger's National Radio resumes broadcast ....................................................... 4 
Nigeria: 35 Broadcasting Stations Sanctioned ............................................................ 7 
Nigeria: Govt Plots to Muscle Rockcity FM ............................................................... 10 
Nigeria: Nigeria set to issue community radio licences ................................................ 9 
RDC : Bientôt une nouvelle radio communautaire à Matadi, dans le Bas-Congo ............ 18 
Rwanda: Private media dispute Rwanda audience survey .......................................... 10 
Sierra Leone: IMC Rejects FCC's Radio Bid ................................................................ 6 
Somalia: Al-Shabaab Arrests Radio Journalist in Southern Somalia ............................... 8 
Somalia: Galmudug regional administration "bans" listening to BBC Somali service ......... 3 
Somalia: New radio station launches broadcasts to Somalia ....................................... 10 
South Africa: National broadcaster suspends commercial enterprises executive .............. 9 
South Africa: SABC in Bid to Avoid Court Case Over Benefits ..................................... 11 
Sudan: Miraya FM launches new programming .......................................................... 7 
Togo: Intimidations et menaces sur la Radio Dawul de Bassar et son personnel ............ 14 
Togo: La tension en baisse sur la Radio Dawul de Bassar et son personnel ................... 15 
Togo: La tension remonte autour de la Radio Dawul de Bassar ................................... 16 
Uganda: Don’t block opposition from radios, minister tells RDCs .................................. 5 
Uganda: Now government wants CBS to pay damages for September riots .................... 5 
Uganda: Ugandan president promises a Baruuli radio station ....................................... 9 
World: March 8: International Women Day: AMARC WIN Broadcast Campaign ............... 3 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

3

News (Les nouvelles en français suivent) 
ALERT   FROM :   2010-02-18   [EN]  

Lybia: Libya arrests Benghazi radio crew for refusing to stop programme 
Al-Jazeera  
Al-Jazeera Net [url: ref HYPERLINK "http://www.aljazeera.net" www.aljazeera.net] learned from 
Libyan media sources that the criminal investigation service in Libya [on 16 February] arrested a 
radio programme crew working with Benghazi local radio station. 
The sources said the arrest order was issued by the interior minister [secretary of the General 
People's Committee for Public Security], Maj-Gen Abd-al-Fattah Yunis, after the crew had refused 
to stop broadcasting the daily "Good Evening, Benghazi" programme, which discusses Libyan 
people's daily concerns. 
Al-Jazeera Net has been unable to obtain an official comment on the case from the bodies 
concerned in Libya. 
[In November 2008, four programme producers were reportedly banned from entering the 
Benghazi radio station building after a Libyan female caller made critical comments of the 
government's policies in the 1980s. The radio station was reportedly raided the same day by 
security forces.] 
Source: Al-Jazeera TV (Doha), in Arabic, 16 Feb. 2010; translated and quoted by BBC Monitoring 
18 Feb. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-18   [EN]  

Somalia: Galmudug regional administration "bans" listening to BBC 
Somali service  
The information minister of the semi-autonomous region of Galmudug has issued a decree banning 
listening to BBC Somali broadcasts.  
The minister accused the BBC Somali service of disseminating programmes that create instability in 
the region. The minister has further accused the BBC of airing unbalanced and inaccurate news and 
reports, affecting the security and peace in central regions of Somalia.  
The minister announced that the Galmudug people will not listen to it from today. 
Source: Radio Gaalkacyo (Gaalkacyo), in Somali, 17 Feb. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 18 Feb. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-02-18   [EN]  

World: March 8: International Women Day: AMARC WIN Broadcast 
Campaign  
http://march8.amarc.org  
Empowering and celebrating women as agents of recovery 
From March 8th to March 31st, The Women's International Network of the World Association of 
Community Radio Broadcasters (AMARC WIN) will organize the 6th annual International Women’s 
Day Broadcast Campaign. The theme of this year is “Empowering and celebrating women as agents 
of recovery”. The Webcast will begin at 1:00 am GMT on Monday March 8. To listen the multilingual 
programs visit our website: http://march8.amarc.org  
AMARC WIN believes that women can be active agents of recovery from disasters. Yes, they are 
victims and survivors just like anyone else in communities hit by disasters. However, they can also 
take on leadership roles in leading their countries and communities towards recovery and long term 
development. Given the opportunity and necessary support, women can participate in assessing 
the damage and loss; organize medical, health and psychosocial services; coordinate aid 
distribution and ensure that the most needy are reached; establish and maintain communication 
networks for survivors and their families as well as disaster management workers; among many 
other crucial tasks. 
In the recent earthquake in Haiti, women’s groups have already demonstrated that they are 
capable of performing such life saving tasks. They have shown their potential to effectively and 
efficiently manage disasters. AMARC WIN would like to build on to this local capacity and expertise 
and generate more support for women’s work in Haiti. Through the international broadcast 
campaign, we hope to stimulate discussions about their role as disaster managers and as shapers 
of their long term and sustainable community development. 
We also want to mark the International Women Day by honoring Myriam Merlet, Magali Marcelin 
and Anne Marie Coriolan, founders of three of Haiti's most important advocacy organizations 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

4

working on behalf of women and girls who perished during the Haiti earthquake on January 12th, 
2010. 
The Webcast will begin at 1:00 am GMT on Monday March 8. Community radio producers from Asia 
Pacific, Middle East, Africa, Europe, North America and Latin America and the Caribbean will 
participate at this broadcast campaign which highlights International Women Day. To see a more 
detailed schedule and for further information visit AMARC WIN wbbsite. 
Source : AMARC International Secretariat (Montreal), Communiqué, 12 Feb.. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [EN]  

Liberia: State broadcaster demotes four news editors  
The news editors were removed on 10 February after they protested the suppression of opposition 
views at LBS. 
Sources at LBS said the four editors insisted for a recent press conference by opposition lawmakers 
to be aired to the disagreement of the LBS management. 
A memorandum obtained by STAR Radio confirms the removal of the four editors who have been 
immediately reassigned as senior reporters. 
Those affected include Editor in Chief Segram Goma, News Editor Patrick Flomo, Foreign Desk 
Editor Augustine Myers and Desk Editor Titus Tokpah. 
The removal of the four editors comes amid the exposure of the policy of LBS to suppress 
opposition views at LBS. 
On Tuesday [16 February], LBS Director General Charles Snetter apologized for the failure of LBS 
to air the views of Senator Clarice Jah of the opposition Liberty Party. 
Source: Star Radio website (Monrovia), 17 Feb. 2010; quoted by BBC Monitoring 19 Feb. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [EN]  

Lybia:Libyan authorities free local radio crew after brief detention  
The correspondent of Al-Jazeera Net [url: www.aljazeera.net] in Libya says the crew of the 
Benghazi radio programme "Good Evening, Benghazi" has been released on 17 February on the 
General Prosecutor's orders after a day in detention while a member of the crew says the 
president's son, Sayf al-Islam al-Qadhafi interceded. 
The four journalists were arrested on 16 February on the order of interior minister order [Secretary 
of the General People's Committee for Public Security], 
Maj-Gen Abd-al-Fattah Yunis, shortly before the broadcast of the widely popular programme "Good 
Evening, Benghazi", which criticizes corruption, Al-Jazeera Net reports. 
The prosecutor has not pressed charges against the journalists, according to Al-Jazeera Net. 
In a telephone with Al-Jazeera TV, one of the released journalists, Ahmed al-Muqasabi, gives an 
account of how the crew was arrested. 
"No explanation was given for why we were arrested. At the beginning, they told us that we had 
stormed into the radio building, which is not logical because of we work in the local Benghazi radio. 
We reject this accusation because it is illogical," Al-Muqasabi says. 
"This incident happened on Tuesday evening [16 February]. The crew of the radio talk show `Good 
Evening, Benghazi', which is a daily broadcast concerned with social issues and people's problems, 
was surprised that the programming director prevented me without giving a reason from 
broadcasting the programme. I was told he was following instructions of the manager of the local 
Benghazi radio station," he says. 
"A similar incident took place in November 2008 also on the order of the manager of the local radio 
station. The problem was resolved after the leader's son, Dr al-Sayf al-Islam al-Qadhafi, kindly 
interceded. We thank him for this. We were surprised that the same official was entrusted once 
more with the task of running the radio. He made the same mistake again and once again Dr Sayf 
al-Islam had to step in. We find ourselves in a vicious circle. If the official can not run the radio 
station properly, then he should quit. I think it is enough that Dr Sayf al-Islam intervened twice," 
Al-Muqsabi says. 
Source: Al-Jazeera TV (Doha), in Arabic 17 Feb. 2010; quoted by BBC Monitoring 19 Feb. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [EN]  

Niger: Niger's National Radio resumes broadcast  
Niger's national radio has resumed its normal programmes, RFI said on 18 February. "Programmes 
of the National Radio were interrupted for a short time before resuming normally", the radio said. 
RFI also said that although gunfire had died down in the presidential palace, sporadic gunfire was 
continuing in the capital where two combat helicopters are flying above the presidential palace. 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

5

Source: Radio France Internationale (Paris), in French 18 Feb. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 19 Feb. 2010 

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [EN]  

Uganda: Don’t block opposition from radios, minister tells RDCs  
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/864740/-/wika3i/-/index.html  
The most recent incidents have involved the leader of the main opposition political party, the 
Forum for Democratic Change (FDC), Dr Kizza Besigye, who was allegedly blocked from appearing 
on radio stations in Karamoja and northern Uganda. 
Resident District Commissioners should not block opposition politicians from radio stations, the 
state minister for internal affairs has said. 
“The RDC has no right to block anyone from appearing on radio,” Mr Matia Kasaija said on 
Thursday. 
He was speaking at a debate between media personalities, ruling party and opposition politicians 
organised by The Westminister Consortium in Kampala. 
Mr Kasaija said: “There is no deliberate intention on the part of the government to block the 
opposition,” he said. 
The minister is so far the most senior government official to publicly condemn RDCs, ‘who are 
representatives of the President in the districts, alleged overzealous enthusiasm to block opposition 
leaders from appearing on local radios. 
The most recent incidents have involved the leader of the main opposition political party, the 
Forum for Democratic Change (FDC), Dr Kizza Besigye, who was allegedly blocked from appearing 
on radio stations in Karamoja and northern Uganda. 
Mr Kasaija was backed by government Chief Whip Daudi Migereko who said it was wrong. The two 
ministers however, said because many of the radio stations are owned by businessmen, they might 
be the ones blocking the opposition. 
 
Opposition concerns 
The question was first raised by Mr Simon Oyet, an FDC MP for Nwoya County, who complained 
that radio managers quote “orders from above” to keep them off the air. 
“The president of my party, was blocked from appearing on a radio even after we had paid. As late 
as 7:30pm, the manager was calling us asking are you coming, then when we arrived they told us 
the RDC has ordered that we could not be hosted,” he said. 
Journalists and MPs exchanged views on a number of issues with the politicians complaining that 
they do not get covered if they don’t pay “facilitation.” Women MPs especially complained that they 
are often ignored. 
Journalists hit back and demanded that the MPs, if they have the guts to expose corrupt civil 
servants, should do the same about journalists who ask them for money before running their 
stories. 
Source: Daily Monitor on line (Kampala), 19 Feb. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [EN]  

Uganda: Now government wants CBS to pay damages for September 
riots  
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/864106/-/wik5ae/-/index.html  
In a dramatic twist of events, the government has sued the Central Broadcasting Service Ltd for 
allegedly breaching the Electronic Media Act. 
The government wants Kampala High Court to order CBS radio to pay damages for allegedly 
mobilising and inciting the public into violence and rebelling against lawful authority. 
In its complaint filed yesterday, the government alleged that CBS radio allowed or permitted its 
broadcasting license to be used for mobilising and inciting the public and sowing seeds of hatred 
among people.  
 
CBS demands 
The suit follows a December 2009 petition by CBS employees, against the government seeking 
court to declare that the radio was maliciously closed by the Broadcasting Council on September 
10, 2009. They asked court to compel the government to compensate them over Shs1.4 billion 
being the sum they have lost in financial terms. 
The government alleges that the now closed radio station, owned by the Buganda kingdom, used 
its license to threaten social cohesion by promoting ethnic prejudice which subsequently culminated 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

6

into lawlessness and eruption of violence in and around Kampala between September 9 and 12 , 
2009. 
This, according to the government, led to the disruption of business, loss of lives and destruction of 
property. Despite numerous reminders to stop the breach, the government states that CBS 
allegedly continued to breach the set minimum broadcasting standards with impunity. 
At the same time, the government also denied allegations of unlawfully closing the radio. But the 
government says the Broadcasting Council’s decision to close down the operations of CBS and 
subsequent withdrawal of its license was in accordance with the law. 
Court has, however, advised both government and CBS to settle the case amicably.  
Source: Daily Monitor (Kampala), 18 Feb. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-21   [EN]  

Ghana: Ghana media regulator slams "unprofessional conduct" of radio 
stations  
The National Media Commission has appealed to the attorney-general to call for the docket [of 
those] involved in the [court] case of Nana Darkwa Baafi, a panellist on an Accra radio station, who 
allegedly made derogatory remarks about former President Rawlings and review the option of 
criminal prosecution. 
In a statement, the chairman of the commission, Kabral Blay-Amihere, condemned the 
unprofessional conduct of some radio stations, but said this should however not be used as a 
justification for the arrest and remand of journalists and persons who express themselves in the 
media. 
The commission, he said, is however pleased that the High Court has upheld the right to liberty by 
admitting Nana Darkwa Baafi to bail. While holding the media to responsible behaviour, the 
commission is of the view that media infractions should be handled in a manner that does not 
criminalise speech and undermine free expression and media freedoms. 
Source: Radio Ghana (Accra), 19 Feb. 2010; quoted by BBC Monitoring 21 Feb. 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-02-21   [EN]  

Sierra Leone: IMC Rejects FCC's Radio Bid  
http://allafrica.com/stories/201002160884.html  
The Independent Media Commission (IMC) has turned down a Freetown City Council (FCC) 
application for a license to establish a radio station in the municipality. 
"We have carefully looked into the application from the Freetown City Council but the board is not 
convinced that the radio station will not be politicized with its attendant consequences," a release 
from the IMC said. 
It could be recalled that the FCC recently applied to the IMC for a license to establish a radio 
station to educate the masses about their programmes and the importance of paying taxes. 
The development raised political eyebrows, especially from the opposition, civil society 
organisations and members of the public about council's genuine intension in setting up the 
station. Some political observers believe granting the FCC the right to operate a radio would be a 
recipe for chaos as they think the ruling government might want to use it to propagate their 
political message. 
The IMC said, from lessons learnt in the past, it is not in the national interest for the institution to 
issue a license to council, which it said "is currently heavily dominated by members of one of the 
political parties". 
The IMC board advised the FCC to make effective use of the Sierra Leone Broadcasting 
Corporation, SLBC and other radio stations within the Freetown municipality to sell their 
programmes to the public. 
Source: Concord Times (Freetown), 15 Feb. 2010; distriburted and quoted by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-02-21   [EN]  

Eritrea: One year after her arrest, Radio Bana journalist being held in 
solitary confinement  
http://www.ifex.org/eritrea/2010/02/19/fisseha_in_solitary/fr/  
Reporters Without Borders has just learned from credible Eritrean sources that journalist and 
essayist Yirgalem Fisseha Mebrahtu has been held in solitary confinement for the past few weeks in 
May Srwa prison, to the north of Asmara. It is not known why she is being given this treatment. 
[...] 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

7

Employed by Asmara-based Radio Bana, Yirgalem Fisseha was arrested when the authorities raided 
the station on 22 February 2009 and detained its entire staff. Initially taken to Adi Abeito military 
prison, to the northwest of the capital, she was subsequently transferred to the nearby May Srwa 
prison. One of her Radio Bana colleagues, Bereket Misghina, and the young writer and poet Meles 
Negusse Kifu, are being held in the same prison. 
Originally from Adi Keyih, a city to the south of Asmara, not far from the Ethiopian border, and a 
graduate of Asmara Teachers' Training College, Yirgalem Fisseha was one of the few women 
working as journalists in Eritrea. Before the government closed down all independent media in 
September 2001, she was an art critic for the privately-owned weekly "Zemen" as well as writing 
for the state-owned daily "Hadas Eritrea" and "Tirgita", a newspaper that supported the National 
Union of Eritrean Youth and Students (NUEYS). [...] 
Full report ans source: RSF (Paris) quoted by IFEX, 19 Feb. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-21   [EN]  

Sudan: Miraya FM launches new programming  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sudans-miraya-fm-launches-new-programming  
Miraya FM officially launched its new national and regional programme on 15 February, in an effort 
to keep its listeners better informed and closer to the current affairs of Sudan. Three programmes 
of the national stream, namely “Good Morning Sudan”, “Sudan at Noon” and “Sudan Tonight” 
broadcast news in classic and simple Arabic and English, as well as features on economy, sports, 
civic education and general information. 
Studios in Khartoum and Juba have been linked to enable North-South debates and ensure the 
participation and feedback from the citizens. From six in the morning until eight in the evening, 
listeners are updated with news on the top of the hour. 
The new programme of Miraya brings a further two regional streams for northern and southern 
Sudan produced by the Khartoum and Juba studios respectively and broadcast twice a day. 
“Current Affairs” and “Social and Entertainment” programmes inform on regional news, popularise 
traditional music and provide an interactive format to discuss topics of special interest to women 
(from 10:00 to noon) and youth (from 15:00 to 17:00) 
The programmes follow the Miraya long established tradition since its launch in June 2006 to 
address issues that are important to communities across Sudan and to promote better 
understanding of each other and themselves. 
Miraya is preparing special electoral programming. Its electoral coverage is governed by the Miraya 
Electoral Charter, available on-line at www.mirayafm.org. 
Following Miraya’s policy of promoting the local culture and the Sudanese artists, the sound of 
Miraya is original music produced by northern and southern Sudanese musicians performing with 
traditional and modern instruments. 
Miraya is a 24 hour, 7 day a week radio operated by the United Nations Mission in Sudan in 
partnership with Fondation Hirondelle, a Swiss non-governmental organization. 
 
How to listen to Miraya 
* Miraya broadcasts on 101FM in southern Sudan through 15 transmitters and relays in Juba, 
Malakal, Wau, Rumbek, Torit, Maridi, Yambio, Bor, Yei, Bentiu, Aweil, Nasser, Melut, Raja and 
Kapoeta. 
* Miraya is also available on the Internet (www.mirayafm.org) 
* Miraya broadcasts on the audio channels of NileSAT (search menus for “Miraya”) 
* Miraya broadcasts six hours a day of news and information on shortwave at 0300-0600 UTC on 
7385 kHz and 1400-1700 UTC on 15670 kHz. The broadcast includes “Good Morning Sudan” and 
“Current Affairs North and South” as well as “Sudan Tonight” and news on the hour in three 
languages. 
Source: Mission of UN in Sudan, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 16 Feb. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-24   [EN]  

Nigeria: 35 Broadcasting Stations Sanctioned  
http://allafrica.com/stories/201002230617.html  
The National Broadcasting Commission, NBC, says it sanctioned about 35 broadcast stations for 
various breaches of the Nigeria Broadcasting Code in January 2010 
LEADERSHIP gathered from a release signed by Awwalu Salihu, Head of Public Affairs Department, 
yesterday that the sanctions in various categories ranged from warnings to fines depending on the 
severity of the breach. 
The report reveals that, 'the broadcasting Corporation of Oyo State, Imo Broadcasting Corporation, 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

8

FM Owerri and Anambra Broadcasting Service TV, Awka, were fined. 
Other stations handed fines include; Silverbird Awka, NTA Awka, Raypower 100.6, Bond FM, Edo 
State Broadcasting Service and Ondo State Radio Corporation FM. 
The commission issued letters to Independent Television(ITV) Abuja, NTA Kaduna, ABG 
Communications, Desmins Television Kaduna, Africa Independent Television (AIT) Kaduna, among 
others, warning them against breaches that included praise-singing, absence of aviation warning 
light as well as broadcasting of Not To Be Broadcast NTBB Musicals, wrongful logo embossment and 
live relay of foreign news.The National Broadcasting commission also called on all broadcast 
stations to ensure strict compliance with the code of their profession, warning that it will not 
hesitate to apply appropriate sanctions for any breach. 
Source: Leadership (Abuja), 23 Feb. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-02-24   [EN]  

Namibia: Training for Radio Journalists Needed  
http://allafrica.com/stories/201002230161.html  
Media educators and professionals, as well as representatives of intergovernmental organisations 
and non-governmental organisations (NGOs) on Friday highlighted the need for the establishment 
of a training programme for local radio and television presenters. 
The training will be to ensure that presenters keep the content of local programmes grounded on 
principles. 
The discussion was brought up at the follow-up meeting to the Audit of Gender in Media Education 
in Namibia that was held late last year. 
The purpose of the follow-up meeting was to agree on how a toolkit on gender in media training 
shall be localised within the Namibian context, and to look at the ways forward in developing a 
gender-based module for journalism education in Namibia. 
"There is a need to develop courses to teach non-journalists in media to become aware of media 
operations," said Hugh Ellis, a lecturer in the Journalism Department at the Polytechnic of Namibia. 
The argument was that there is currently no monitoring or control with regard to topics discussed 
on radio by DJs and presenters, thus they are not held accountable for anything they may say. 
"These presenters say whatever they want. There is no one playing the gatekeeping role at all. We 
need to plant seeds of accountability with our budding journalists, especially with regard to sources 
for their programmes," said Robin Tyson, a media lecturer at the University of Namibia. 
The workshop was organised by the United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation 
(Unesco) in co-operation with Gender Links, a regional NGO based in Johannesburg. 
Gender Link's Colleen Lowe Morna facilitated the workshop and according to her, the Namibian 
media are making progress in terms of the use of women as sources. 
She however pointed out that the media tend to give more platform to those in authority, a trend 
she says overlooks the voices of the majority of women in society. She suggested that media and 
gender activists work together in order to curb the problem. 
Source: The Namibian (Windhoek), 19 Feb. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-02-24   [EN]  

Somalia: Al-Shabaab Arrests Radio Journalist in Southern Somalia  
http://allafrica.com/stories/201002221925.html  
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) is deeply concerned about the arrest of Radio 
journalist in Wanlaweyn district of lower Shabelle region on Sunday 21 February 2010. 
Ali Yusuf Adan, a correspondent of Radio Somaliweyn for Lower Shabelle region, was arrested by 
the Al-Shabaab administration in the region and was later transferred to a prison in Merca town, 
headquarters of Lower Shabelle region. Al-Shabaab did not announce the motives behind the 
journalist’s arrest. 
“Our reporter, Ali Yusuf was arrested by the Al-Shabaab administration and now he is being held in 
Merca town,” Abukar Hassan Kadaf, the Director of Somaliweyn radio told NUSOJ. 
The arrest follows a report filed on 20 February by the journalist about Al-Shabab militias who shot 
a man over prayer delay in Wanlaweyn. It is believed that this report might be behind his arrest. 
“We are concerned about the safety of Ali Yusuf Adan. We demand safe return of the journalist. Al-
Shabaab must stop addicts and repressive actions,” Omar Faruk Osman, NUSOJ Secretary General. 
Despite censorship and addicts imposed by the Al-Shabaab that led many journalists to flee the 
territories under their control and still many journalists are working under these harsh conditions. 
Source: National Union of Somali Journalists, Press release, 22 Feb. 2010; quoted and distributed 
by allAfrica.com  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

9

NEWS   FROM :   2010-02-24   [EN]  

Namibia: Radio Wave's 'Waking Crew' Suspended  
http://allafrica.com/stories/printable/201002220175.html  
Loyal Radio Wave listeners, who tuned in yesterday morning to listen to their favourite 'shock-jock' 
duo - the Waking Crew's Jarret Loubser and Christine 'Mossie' Mostert - were instead met with a 
sombre announcement from station manager Margaret Loubser stating that the Waking Crew had 
been suspended pending an internal investigation. 
It has been difficult to get an official version of events, but The Namibian has managed to piece 
together yesterday's events from sources close to Radio Wave. [...] 
Full story and source: The Namibian (Windhoek), 19 Feb. 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-02-25   [EN]  

Uganda: Ugandan president promises a Baruuli radio station  
http://www.newvision.co.ug/D/8/12/711010  
Ugandan president Yoweri Museveni has criticised Mengo, the seat of the Buganda kingdom, saying 
it was selfish to try and suppress other people’s cultures. Speaking in Nakasongola, he urged the 
Baruuli, one of the tribes seeking autonomy from Buganda, to stand firm and defend their culture 
against what he said were efforts by Mengo to wipe it out. He promised to fund the establishment 
of a Baruuli radio station to promote Kiruuli culture and language. “Your language is important. The 
colonialists worked with Mengo to exterminate it.” [...] 
Full report and source: New Vision (Kampala), 24 Feb. 2010; quoted by Media Network Blog Radio 
Netherlands, 25 Feb. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-25   [EN]  

Nigeria: Nigeria set to issue community radio licences  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/nigeria-set-to-issue-community-radio-licences  
Nigeria’s National Broadcasting Commission has said it is set to grant community radio licences to 
various interested communities, as soon as the Presidency gives an approval. The Director-General 
of the Commission, Engineer Yomi Bolarinwa, told a delegation of Nigeria Union of Journalists, NUJ, 
Lagos State Council, in Abuja that the presidential committee on community radio has submitted 
its reports. He said the document now awaits approval by the Presidency, as stipulated, before the 
commission commences licence issuance to applicants. 
Engineer Bolarinwa said the community radio Licences would be issued on the basis that they 
would serve to promote unity among Nigerians. The Lagos state council of NUJ formally presented 
its request for a community radio licence, with plans for the radio station to be located in Badagry. 
Chairman of the Council Wahab Oba said that when issued, the Council would ensure that the 
station gives voices to the voiceless in one of Nigeria’s rural communities. 
So far only specialised radio licences, for educational purposes, have been granted to some tertiary 
institutions in Nigeria. 
Source: Voice of Nigeria quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 22 Feb. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-01   [EN]  

South Africa: National broadcaster suspends commercial enterprises 
executive  
The SABC [South African Broadcasting Corporation] board on Friday suspended group executive for 
commercial enterprises, Gab Mampone. 
The board reached its decision to suspend Mampone on the basis of information in its possession 
which appeared to point to possible acts of serious misconduct by Mampone, both in his current 
position and during his period as acting group CEO (May 2008 to December 2009), the broadcaster 
said in a statement. 
"The board believes that Mr Mampone's continued presence at the SABC may jeopardise 
investigations into the allegations of possible misconduct by him. 
"On Wednesday, Mr Mampone was invited to make representations on why he should not be 
suspended. 
"Earlier today [Friday], the board received and considered Mr Mampone's representations and 
issued notice of his suspension," it said. 
Source: SAPA news agency (Johannesburg), 26 Feb. 2010. quoted by BBC Monitoring 01 Mar. 2010 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

10

NEWS   FROM :   2010-03-01   [EN]  

Nigeria: Govt Plots to Muscle Rockcity FM  
http://allafrica.com/stories/201003011193.html  
Indications emerged at the weekend that the Ogun State Government may have devised another 
strategy to intimidate perceived opponents as it launched yet another offensive against the owners 
of an Abeokuta-based radio station, Rockcity FM, on grounds that its headquarter's building 
contravened the state Urban and Regional Planning Law No. 20 of 2005. 
THISDAY gathered that the contravention notice, which was issued by the Abeokuta West Zonal 
Planning Office of the state Urban and Regional Planning office, dated February 16, 2010, stated 
that the radio station, which is located at Asero Housing Estate, Asero, allegedly violated the 
regulatory planning law through the "illegal change of use suspected to be without building plan 
approval." 
The contravention notice, which was issued via the Serial Nos 2008/No 0022106 and 
ABWZPO/D1/22106/02/10 revealed that the state of work at the building had been "completed", 
thus setting in motion a possible showdown between the agency and management of the company, 
ostensibly owned by Governor Gbenga Daniel's former Commissioner of Information, Mr. Niran 
Malolu. 
THISDAY also gathered that the latest offensive to muscle the radio station, may have signalled yet 
another attempt by the administration to stifle alternative voices. 
Though the regional planning agency gave the management of the radio station seven days to put 
up a defence as at February 16, 2010 stated that on the alleged building plan contravention, by 
tendering documents to justify approval for the "change of use", THISDAY gathered that the notice 
may have elapsed given the day the radio station received the contravention notice. 
Investigations however, revealed that Daniel's administration may have devised the latest move 
ostensibly to rattle Malolu, whose apparent indifference had made the government uncomfortable. 
The State government had earlier slammed that radio station with huge taxes which was said to 
cover the financial year predating the establishment of the station. 
Source: This Day (Lagos), 27 Feb. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-03-01   [EN]  

Somalia: New radio station launches broadcasts to Somalia  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/new-radio-station-launches-broadcasts-to-somalia  
Bar-kulan Radio, a new Somali radio station which says it aims at contributing to peace, stability 
and prosperity for all Somalia, launched test transmissions today. The station is supported by the 
Hirondelle Foundation, and its director is David Smith, who has previously worked for RNW and 
Radio Canada International. 
In message on the station’s website, David Smith says that “A dedicated team of Somali journalists 
has been working hard to bring to you credible, independent programming about, for and by 
Somalis. Bar-Kulan ["Meeting place"] speaks with its own voice. Editorial independence is its 
bedrock. Bar-Kulan is answerable only to the people who produce its content and the people of 
Somalia and its Diaspora.” 
The shortwave test schedule is 0500-0600 UTC on 15750 kHz and 1600-1700 UTC on 9960/9930 
kHz. According to a programme schedule on the website, the station currently broadcasts between 
0400 and 1900 UTC, but I can’t find any details of other transmission platforms. The station’s 
Facebook page says it is broadcasting online, but there doesn’t appear to be a live stream as yet. 
Both the shortwave hours are listed as news programmes with “In-depth news coverage including 
the reports sent by the stringers, short interviews, packages, and business and sports slots.” 
According to the station’s senior editor Farah Lamaane, a former BBC producer/correspondent who 
is now based in Kenya, Bar-Kulan is “a new 24 hour radio station which has just been established. 
Soon there’ll be radio transmitters throughout Somalia which will bring dramatic change to the 
entire Somali media structure.” 
Source: Media network Blog Radio Netherlands, 01 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-02   [EN]  

Rwanda: Private media dispute Rwanda audience survey  
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////rwanda-private-media-dispute-rwanda-audience-survey/  
MEDIA Owners in Rwanda are disputing the results of an audience survey that has placed state 
radio as the biggest in terms of listenership, writes Dennis Itumbi for journalism.co.za. 
The inaugural media audience survey, carried out between March and June 2009 and published 
early this week by The Media High Council, was aimed at boosting understanding of media 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

11

consumption in Rwanda. 
"The Media Council wanted to establish the readership and listenership of Rwandans for better 
statistics in planning for media development in the country," MHC Executive Secretary Patrice 
Mulama said during the release of the survey. 
He said the survey would form the basis for the council to license media organs on account of their 
program content in line with what Rwandan audiences need. 
But the findings of the survey were challenged by private media owners, who accused the state-
funded regulatory body of favouring state media. 
Albert Rudatsimburwa, the proprietor of Contact FM, one of the most popular radio stations, 
demanded a better survey by specialized researchers for better statistics. 
"The survey left out important issues like radio listenership according to time and particular 
programs. It is not possible that all Rwandans listen to Radio Rwanda all the time. Some could tune 
in for announcements or specific programs," Rudatsimburwa complained, claiming that his radio 
offers much more, especially to the youth, than anyone else in the country. 
He noted that the researchers failed to consider the period of operation of the media organizations 
and the natural inclination attached to those in business for a longer period like the national radio. 
“Of course Radio Rwanda has been there for ages and some listeners can easily confuse any 
Kinyarwanda speaking radio with Radio Rwanda. Researchers should have grouped radios 
according to their period of operation and not put all of them on the same gauge,” he further 
argued. 
Others wondered why the survey captured data on the listenership of some FM radios in the 
provinces yet their signals do not even cover Kigali City. 
The survey done by a Kenyan based research organization, Incisive, acknowledged the link 
between local language usage and media organs preference, concluding that basically majority of 
Rwandans used the local language and prefer those mediums that used it. 
This brought the national radio top on the list of audio media, while the government-owned 
newspaper published in the local language led in the print category. The two have been in business 
for over thirty years. [...] 
Full report and source: Fesmedia Africa, 01 Mar. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-03-02   [EN]  

Commonwealth: April 17-21, 2010, Commonwealth Broadcasting 
Association General Conference  
http://www.cba.org.uk/conferences_and_events/2010_Johannesburg.php  
The Commonwealth Broadcasting Association’s (CBA’s) bi-annual conference will be held in 
Johannesburg, South Africa, from April 17-21, 2010. The theme of the conference is “Broadcasting 
Scores!” Sessions will deal with aspects of sports coverage as well as issues related to the use of 
sport in development. There will also be workshops on management, regulatory issues, media and 
health, and media and social justice. 
The cost for CBA Members from developing countries is 150 British pounds (approximately 230 
American dollars or 170 Euros); the cost for non-members from developing countries is 250 British 
pounds (approximately 380 American dollars or 280 Euros). Delegates are responsible for their 
own travel and accommodation costs. 
For more information on the conference, including an online registration form, go to the website.  
Source: Farm Radio Weekly, Issue 101, 1 Mar. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-04   [EN]  

South Africa: SABC in Bid to Avoid Court Case Over Benefits  
http://allafrica.com/stories/201003040247.html  
The SABC is to enter into mediation with 1 800 employees and pensioners today in a bid to avoid a 
lengthy court case over its decision to stop paying its portion of medical aid contributions. 
The cash-strapped broadcaster has already lost a case against 95 pensioners, including such 
personalities as Cliff Saunders and André Liebenberg, who sued over its decision to suspend its 
contribution to their medical aid schemes and scrap their cheaper TV licences without consultation. 
The present legal battle is being brought by the same lawyer, Piet Bester of Johannesburg law firm 
Blake Bester. 
If mediation fails, the applicants will return to the South Gauteng High Court on Monday. 
At issue is whether the SABC's contribution to the medical aid scheme is a term of the contract of 
employment. According to the applicants' court papers, the SABC's executive committee issued a 
directive on June 2002 that new employees would not receive a post-retirement contribution to 
medical aid. This would not affect existing employees or pensioners. It continued to pay all 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

12

employees retirement benefits until March 2004, when it "unilaterally" announced it would phase 
its medical aid contribution out over five years, with effect from June 2004. 
Bester argues the decision to provide some staff with cover and not others is arbitrary and 
procedurally unfair as there was no consultation. The SABC argues the rules of the medical scheme 
and the percentage of its contribution have been amended from time to time without members' 
consent or agreement. 
It also argues that letters of employment to new employees at no stage indicated any right to post-
retirement contributions from the SABC. 
The previous battle took eight years to finalise and involved four court cases, all of which the SABC 
lost, the last being a Supreme Court of Appeal judgment in March last year. 
The SABC was not available for comment at the time of going to press. 
Source: Business Day (Johannesburg), 4 Mar. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-03-04   [EN]  

Ethiopia: VOA Amharic broadcasts jammed  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/voa-amharic-broadcasts-jammed-in-ethiopia  
International shortwave radio monitors have confirmed that VOA broadcasts in the Amharic 
language are being jammed. Amharic is the main official language and the language of commerce 
in Ethiopia. VOA representatives in Ethiopia have been received complaints from listeners about 
noise drowning out its Amharic Service broadcasts. People trying to tune in can hear occasional 
snippets of the VOA broadcast covered by a loud crackle. 
The static began on 22 February on all five VOA shortwave frequencies aimed at East Africa [1800-
1900 UTC on 9320/9485/9860/11675/11905 kHz] Deutsche Welle’s Amharic language programme, 
also reports experiencing some interference in the past few days. 
Source: Media Network Blog Radio Netherlands, 4 Mar. 2010 

Nouvelles 
NEWS   FROM :   2010-02-16   [FR]  

Burkina Faso: Radio communautaires/Radio commerciales: Mettre fin à 
la confusion des genres  
http://www.lefaso.net/spip.php?article35402  
Le vent de la démocratie qui a soufflé sur le continent dans les années 90 a eu pour conséquence 
le printemps des médias. De nouvelles radios et des nouveaux titres ont vu le jour fécondant ainsi 
le processus démocratique de cette pluralité médiatique indispensable à la liberté d’expression. 
Depuis lors, il ne se passe plus une année sans une nouvelle naissance de radios ou de journaux. 
Mais occupons-nous des radios. Elles sont quarante-cinq (45) radios privées associatives ou 
communautaires ; quarante (40) radios privées commerciales ; trente huit (38) radios privées 
confessionnelles et onze (11) radios publiques. Les deux derniers groupes n’ont pas de problèmes 
particuliers. Leurs missions sont claires et la provenance des fonds qui les alimentent est d’autant 
plus claire qu’il n’y a rien à redire. L’os, si on peut le dire ainsi, se trouve au niveau des deux 
premières catégories. Il y a comme une concurrence déloyale qui ne dit pas son nom entre les 
radios dites communautaires et les radios commerciales. Les communautaires vivent des 
subventions parce qu’elles ont une fonction plus sociale et moins lucrative. Les radios 
commerciales, quant à elles, sont déclarées comme des entreprises qui ont pour vocation de faire 
du chiffre d’affaires, dans le strict respect du cahier des charges imposé par le Conseil supérieur de 
la Communication (CSC). 
Elles sont dûment imposées par le fisc et ne bénéficient pas d’exonérations douanières pour 
l’importation des équipements de leur station comme leurs homologues communautaires. Dans les 
faits, ces deux catégories de radios n’ont pas les mêmes charges de fonctionnement, mais se 
trouvent être des concurrentes sur le terrain. Les communiqués, les annonces publicitaires et 
même quelques fois les campagnes de communications de certains organismes publics sont très 
disputés et c’est à celui qui cassera le plus son prix. Je ne suis pas un spécialiste du droit, mais 
souvent, j’ai envie de dire qu’il y a détournement de destination dans cette affaire et des gens se 
font du beurre certainement dans cette affaire de radio communautaire. A ce petit jeu, les radios 
commerciales ne tiendront pas longtemps la route. Il est donc urgent que le CSC intervienne sur ce 
secteur pour y mettre un peu d’ordre, remettre chacun à sa place, dans le strict respect des cahiers 
de charge. 
Il s’agit de voir comment permettre à des entreprises de survivre sur un marché restreint. Il s’agit 
de voir comment réorganiser le marché des communiqués et autres annonces publicitaires qui sont 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

13

les principales sources de revenus des radios commerciales face à des initiatives communautaires 
souvent financées de l’extérieur par des partenaires sociaux ou des bailleurs de fonds et qui sont 
quasiment exonérés des droits de douanes et beaucoup moins frappés par le BBDA A défaut, il 
n’est plus loin le jour où des radios commerciales mettront la clé sous le paillasson pour renaître 
une autre fois, drapées de l’appellation communautaires juste pour contourner les charges de 
gestion. Pour éviter cette pagaille née de la confusion des genres, elle-même favorisée par le 
silence des uns et des autres, le CSC dont on sait qu’elle est chevillée à l’éthique, doit y mettre le 
holà C’est un problème d’éthique morale et professionnelle. 
SOurce: Le Pays (Ouagadougou), 16 fév. 2010; repris par Lefaso.Net  

 
RESOURCE  FROM :   2010-02-18   [FR]  

Monde: 8 Mars: Journée Internationale des Femmes : La campagne de 
radiodiffusion de l’AMARC RIF  
http://8mars.amarc.org  
« Empouvoirment et célébration des actions des femmes devant les catastrophes naturelles » 
Du 8 au 31 mars 2010, le Réseau International des Femmes de l’Association Mondial des Radios 
Communautaires (AMARC RIF) organisera la sixième campagne de diffusion annuelle sur la journée 
mondiale des femmes. Le thème pour cette année: « Empouvoirment et célébration des actions 
des femmes devant les catastrophes naturelles ». Le Webcast commencera à 1:00 AM GMT, le 
lundi 8 mars. Pour écouter les programmes multilingues veuillez visiter le site Internet spécial pur 
la journée: http://8mars.amarc.org. 
L’AMARC RIF croit que les femmes peuvent être des victimes et survivantes comme n’importe qui 
dans les communautés touchées par les catastrophes naturelles. Cependant, elles peuvent prendre 
le leadership pour conduire leur pays et leurs communautés vers la reconstruction et le 
développement à long terme.Avec l’opportunité et le support nécessaire, les femmes peuvent 
participer à l’évaluation des pertes et dommages, organiser l’aide médicale et psychologique 
coordonner la distribution d’aide et assurer l’aide aux plus démunis, établir et maintenir des 
réseaux de communication pour les survivants et leurs familles ainsi que l’organisation des 
travailleurs, parmi plusieurs autres tâches cruciales. 
Lors du récent tremblement de terre en Haïti, des groupes de femmes ont déjà démontré qu’elles 
sont capables de d’exécuter ce travail de sauvetage. Elles ont démontré leur potentiel décisif 
d’organisation efficace. L’AMARC RIF aimerait construire sur cette expertise et expérience locale et 
générer plus de support pour le travail des femmes en Haïti. À travers la campagne de diffusion 
internationale nous espérons stimuler des discutions à propos de leur rôle devant les catastrophes 
naturelles et dans la reconstruction à long terme du développement durable de leur communautés. 
Nous voulons également marquer la Journée Internationale des Femmes 2010 en honorant la 
mémoire de Myriam Marlet, Magali Marcelin et Anne Marie Coriolan, fondatrices des trois plus 
importantes organisations d’Haïti travaillant au nom des femmes et filles qui ont périt lors du 
tremblement de terre du 12 janvier 2010. 
Le Webcast débutera à 1:00 AM GMT, le lundi 8 mars. Les producteurs de radios communautaires 
d’Asie Pacifique, du Moyen Orient, d’Afrique, d’Europe, d’Amérique du Nord, d’Amérique latine et 
des Caraïbes participeront à cette campagne radiophonique qui met en valeur la Journée 
Internationale des Femmes. Pour l’agenda détaillé et de l’information additionnelle visitez le site 
Internet du Réseau des Femmes de l'AMARC.  
Source : AMARC Secrétariat international (Montréal), Communiqué, 12 fév. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-19   [FR]  

Burkina Faso:Ouaga FM, Une radio célèbre pour ses émissions engagées  
http://www.faso-tic.net/spip.php?article88&rubrique3  
Une décennie après la libéralisation de la presse, plusieurs radios sont encore à la recherche de 
leurs marques. D’autres par contre ont pris une longueur d’avance grâce à la spécificité de leurs 
émissions et la maîtrise de leur auditoire. Ouaga FM qui se distingue par son engagement fait 
partie du second groupe et veut encore innover pour ne pas être en marge de la marche du 
monde. 
Le samedi 2 octobre 1999, “la radio leader“ émet ses premiers sons. Ouaga FM « aventure 
ambitieuse » d’un publicitaire, Joachim Baky, qui voulait doter la capitale d’une radio de proximité, 
d’une radio citoyenne et professionnelle, qui participerait à la construction du Burkina Faso. Ouaga 
FM entame sa 11e année d’existence. A l’occasion de ses dix ans, les premiers responsables 
avaient observé une halte pour évaluer le chemin parcouru et se fixer de nouvelles perspectives. 
Elle touche environ trois millions d’auditeurs en même temps grâce à l’agrandissement du rayon 
d’émission de la radio à Bobo-Dioulasso où elle émet en direct et en simultané à partir de sa 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

14

station de Ouagadougou. C’est d’ailleurs la seule radio FM qu’autant d’auditeurs peuvent écouter 
en même temps au Burkina. 
La deuxième radio la plus écoutée à Ouagadougou selon l’étude d’audimat commanditée par le 
Centre national de presse Norbert-Zongo est une autre fierté pour le promoteur et ses 
collaborateurs. Ouaga FM est surtout écoutée pour ses émissions engagées comme "Zion vibes", 
"Roots rock reggae", "Les grandes questions", "Affairage". Des émissions qui ont valu des menaces 
de mort au directeur des programmes, Sam’s K. le Jah et des interpellations du Conseil supérieur 
de la communication. 
Mais un fait vient faire oublier ces moments pénibles : la participation du Premier ministre Tertius 
Zongo, à l’émission "Affairage". Ce qui est une marque de reconnaissance qui réconforte les 
dirigeants de la radio. « Pour la première fois dans l’histoire du Burkina, un Premier ministre a 
accepté de faire une émission en direct sur une radio privée, et c’est notre radio qui a été choisie, 
le 23 juin dernier, pour l’émission Affairage », se souvient encore Zakaridja Gnienhoun, 
manifestement satisfait de ce geste posé par Tertius Zongo. 
Ces expériences permettent d’entamer un autre virage. La radio envisage, en effet, de couvrir 
d’autres villes du Burkina, et d’investir le net, ce qui permettra à la diaspora du Burkina de suivre, 
en temps réel, l’évolution de l’actualité de leur pays. Ouaga FM est déjà vieille de onze ans mais les 
défis n’ont pas véritablement changé. Elle cherche toujours à se positionner comme la première 
radio FM du Burkina dans la qualité de ses émissions et des informations qu’elle diffuse. 
Source: Faso-tic.net, 18 fév. 2010, repris par Lefaso.net  

 
ALERT   FROM :   2010-02-19   [FR]  

Togo: Intimidations et menaces sur la Radio Dawul de Bassar et son 
personnel  
Dans la soirée du mercredi 18 février 2010, le Chef de Station et le personnel de la Radio Dawul de 
Bassar ont été interpelés tour à tour par le Préfet et le Président du Tribunal suite à la publication 
du communiqué d’un front composé de partis politiques et d’associations de la société civile qui 
soutiennent le candidat d’un parti politique de l’opposition démocratique, appelant ainsi les 
populations à la mobilisation pour une caravane à travers la ville de Bassar.  
Les deux autorités locales estiment que la radio n’avait pas reçu leur autorisation avant la diffusion 
dudit communiqué et que le nom d’une personnalité du front, natif de la localité, cité dans le 
communiqué étant écarté de la cours à la présidentielle ne devrait pas y figurer. 
On se rappelle que le 8 janvier 2010, le même Préfet avait interpelé la radio suite au commentaire 
d’un animateur de la Radio Dawul sur une chanson dénonçant le vol et la corruption. 
La Radio Dawul remplit toutes les conditions légales qui lui ont permis d’obtenir de la Haute 
Autorité de l’Audio-visuel et de la Communication du Togo (HAAC) l’autorisation de couvrir tout le 
processus électorale. 
Rappelons que la Radio Dawul "la fréquence du réveil" émet sur la FM 88.7 depuis la localité de 
Bassar située à 400 kilomètres au Nord-Ouest de Lomé la capitale.  
Contact: E-mail rdawul@yahoo.fr 
Source: Communiqué du CA de Radio Dawul, 19 fév. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-21   [FR]  

Burkina Faso: Quelle formation pour une presse de qualité ?  
http://fr.allafrica.com/stories/201002180633.html  
Une rencontre entre les directeurs d'organes de presse et les responsables des écoles de formation 
de journalistes et communicateurs a eu lieu le mercredi 17 février 2010 à Ouagadougou. Entre les 
préoccupations des employeurs et celles des formateurs, il a été décidé la mise en place d'une 
commission pour poursuivre la réflexion afin d'adapter la formation aux besoins du marché. 
On aurait cru que la rencontre tournerait court très vite. En effet, après le mot introductif du chef 
de cabinet du ministre en charge de la Communication, Stanislas Méda, qui a campé le débat, 
notamment les questions évoquées lors des dernières UACO (recrutement, crédibilité des diplômes, 
stages, etc.), le Pr Serges Théophile Balima a émis l'idée de la mise en place d'une commission 
pour déblayer le terrain en vue d'une future rencontre. Il s'est d'ailleurs demandé quels types de 
bagages faut-il avoir pour être un bon journaliste. C'est pourquoi, au vu de la complexité de cette 
problématique, il faut recueillir les points de vue des employeurs, des professionnels et des 
formateurs pour situer les enjeux. 
Par la suite, plusieurs intervenants ont abondé dans le même sens. Avant la mise en place de la 
commission, la parole a été donnée aux employeurs pour poser leurs préoccupations sur la qualité 
des ressources humaines. Ainsi, la maîtrise de la langue de Molière et des genres journalistiques, le 
montage virtuel, la connaissance du pays et de ses institutions, la culture générale, etc., ont été 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

15

recensés comme étant des défis à relever dans la formation des journalistes. Un des problèmes 
importants reste celui du niveau des animateurs en langue nationale. Des propositions ont été 
faites par les patrons de presse publique et privée, notamment le durcissement des conditions de 
recrutement, la spécialisation et le renforcement de la pratique au sein des écoles. 
Ces interventions ont suscité la réaction de responsables d'instituts de formation. Le Pr Serges 
Théophile Balima (IPERMIC) a martelé que la formation des écoles ne sera jamais achevée. Or, les 
employeurs veulent des journalistes immédiatement opérationnels. Si cela est difficile à atteindre, 
il a cependant affirmé que les responsables de presse ne jouent pas franc jeu aussi. En effet, les 
stagiaires restent le plus souvent « à la périphérie des systèmes » sans être véritablement 
encadrés par les personnes compétentes des rédactions, a-t-il confié. Evoquant le cas de la radio 
rurale, il a proposé de mettre en place une filière à l'ISTIC. 
Mais, il faut respecter la carrière de ces journalistes (qui sont peu valorisés à l'heure actuelle), a-t-
il prévenu. Le Dr Firmin Gouba, chef du département Communication et journalisme de l'Université 
de Ouagadougou s'est, lui, insurgé contre le fait de recruter les cadres du ministère de la 
Communication parmi les professionnels formés à l'ISTIC. De façon générale, les formateurs ont 
déploré le gaspillage des ressources humaines et invité les employeurs à parfaire la formation des 
jeunes dans les médias tout en se disant disposés à adapter leurs curricula. 
La commission mise en place comprend tous les acteurs concernés par la question et doit rendre 
son travail bientôt. 
Source: Le Pays (Ouagadougou), 17 fév. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-02-21   [FR]  

Madagascar: Deux journalistes de Radio Fahazavana remis en liberté 
provisoire  
http://www.ifex.org/madagascar/2010/02/17/deux_journalistes_remis_en_liberte/fr/  
Didier Ravoahangison, directeur de la station privée Radio Fahazavana, et Lolo Ratsimba, 
animateur de l'émission "Ampenjiky", ont obtenu en appel, le 15 février 2010, leur remise en 
liberté provisoire. Les deux journalistes attendent leur procès dont la date n'est pas encore fixée.  
Source: RSF (Paris) repris par IFEX, 17 fév. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-21   [FR]  
Eriythrée: Une journaliste de Radio Bana détenue à l'isolement, un an après son arrestation  
http://www.ifex.org/eritrea/2010/02/19/fisseha_in_solitary/fr/  
La journaliste et essayiste Yirgalem Fisseha Mebrahtu est détenue depuis plusieurs semaines à 
l'isolement dans la prison de May Srwa (nord d'Asmara), a appris Reporters sans frontières de 
sources érythréennes crédibles. Le motif de ce traitement spécial est inconnu. [...] 
Yirgalem Fisseha, journaliste pour Radio Bana, a été arrêtée à Asmara, le 22 février 2009, au cours 
de la rafle qui avait touché l'ensemble du personnel de la station. D'abord conduite à la prison 
militaire d’Adi Abeito, au nord-ouest de la capitale, elle a ensuite été transférée à May Srwa, tout 
proche, dans le courant de l'année 2009. L'un de ses collègues de Radio Bana, Bereket Misghina, et 
le jeune écrivain et poète Meles Negusse Kifu, sont également détenus dans la même prison. 
Originaire de la ville d'Adi Keyih, au sud d'Asmara, vers la frontière avec l'Ethiopie, et diplômée de 
l'Asmara Teachers' Training College, Yirgalem Fisseha est l'une des rares femmes journalistes en 
Erythrée. Avant la "suspension" de la presse indépendante, en septembre 2001, la journaliste était 
critique d'art pour l'hebdomadaire privé "Zemen", et collaborait au quotidien d'Etat "Hadas Eritrea" 
ainsi qu'au journal "Tirgita", proche de la NUEYS (National Union of Eritrean Youth and Students). 
[...] 
Texte complet et source: RSF (Paris° repris par IFEX, 19 fév. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-23   [FR]  

Togo: La tension en baisse sur la Radio Dawul de Bassar et son 
personnel  
Suite à l’alerte publiée sur TRRAACE et repris par MEDIATOGO, plusieurs organisations de presse, 
de la société civile et des organisations internationales ont mené à divers degrés des actions à 
l’endroit du Président du Tribunal de Première Instance de Bassar, du Préfet de la localité et de la 
Radio Dawul. 
La Radio Dawul "la fréquence du réveil" est désormais ouverte à toutes les courants d’idées dans le 
strict respect des lois en vigueur. Ainsi sont passés tour à tour dans nos studios : le porte-parole 
du FRAC le dimanche 21 février 2010 entre 19 heures et 20 heures, deux représentants du RPT le 
lundi 22 février 2010 aux mêmes heures. La radio a eu l’honneur de la visite éclair du candidat du 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

16

PRR le dimanche 21 février 2010 aux environs de 16 heures. D’autres s’annoncent encore. 
Notons que l’Observatoire Togolais des Médias (OTM) a dépêché une délégation dont son Président 
à Bassar: il a animée une émission le lundi 22 février 2010 entre 20 heures 30 et 21 heures afin 
d’apporter son soutien à la Radio Dawul et à son personnel et pour éclairer l’opinion sur le rôle de 
chaque citoyen dans le processus en cours. 
Rappelons que depuis le 1er février 2010, grâce à une étroite collaboration avec la Radio KANAL FM 
93.5 de Lomé, le Radio Dawul FM 88.7 de Bassar reprend en synchronisation le journal parlé et les 
débats en direct sur ses ondes. [...]. 
Source: Communiqué de Radio Dawul (Bassar), 22 fév. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-02-24   [FR]  

Togo: La tension remonte autour de la Radio Dawul de Bassar  
Ce mardi 23 février 2010 autour de 12 heures 30, la Radio Dawul a reçu la visite du représentant 
de la Haute Autorité de l’Audio-visuel et de la Communication du TOGO (HAAC) dans la Région de 
la Kara en la personne de M. Kodjovi Gbadayi. 
Le Représentant de la HAAC, selon ses propos, aurait été dépêché par le siège depuis Lomé ayant 
été informé des dérives sur la chaîne locale.  
Il a donné comme exemple : 
• Le débat animé le dimanche dans la soirée avec le Porte-parole du FRAC serait entaché de 
manquement grave car ce dernier aurait proféré des injures à l’encontre du candidat du RPT et son 
partie. 
• Les communiqués comportant le nom d’un candidat recalé de la cours à la présidentielle sont 
irrecevables avant d’instruire le Chef de Station de se rapprocher du Préfet de Bassar et du 
Président du Tribunal pour l’analyse du contenu des annonces. 
Il a par la suite interdit les synchronisations du journal parlé et autres émissions avec Radio Kanal 
FM de Lomé car cette dernière se trouve sur la sellette de la HAAC. 
La Radio Dawul déclare qu’elle n’a pas la liberté d’exercer librement son travail et qu’elle a la 
certitude que ses installations et son personnel se trouvent en danger et ses doutes sur les 
représailles après les élections sont désormais fondés. 
Source: Communiqué de Radio Dawul (Bassar), 23 fév. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-02-25   [FR]  

Côte d'Ivoire: Bocanda Fm, une radio locale au coeur du développement  
http://www.avenue225.com/bocanda%C2%A0-la-radio-locale-au-coeur-du-developpement  
Bocanda FM est le petit poucet des radios de proximité de la Région du N’zi Comoé. La dernière 
née n’est pourtant pas complexée face à l’expérimentée Radio La Voix du N’zi (Dimbokro) et la 
puissante Radio Moronou (Bongouanou). Pourtant malgré ses modestes moyens, elle entend jouer 
pleinement son rôle qui est celui de soutenir le développement économique local. [...] 
Le jeune Directeur des Programmes de la radio locale et son équipe se sont fixés un objectif 
principal en prenant les rennes de la station : faire de celle-ci un puissant outil de développement. 
La preuve de cet engagement est bien visible par la qualité de leurs productions et surtout un 
programme dont les priorités sont la santé, l’éducation, la vie communautaire et associative, la 
jeunesse, la sensibilisation à la culture de la paix et le développement des villages. En plus du 
français, les informations sont diffusées en Baoulé et en Malinké (les langues locales dominantes) 
pour toucher un plus grand nombre de personnes. « Bocanda étant un chef lieu de département 
qui compte un nombre important de villages, il était important pour nous de concevoir un 
programme qui tient compte des aspirations des populations rurales« , confie DAKOURY. 
La radio locale a vite été acceptée par les populations car depuis ses premiers programmes tests 
jusqu’à ce jour l’audimat n’a jamais cessé de grimper. Les habitants de Bocanda ont enfin une 
radio faite pour eux et par eux et cela est bien visible au quotidien car la population participe 
activement aux émissions. 
L’aventure radiophonique locale a aussi donné l’opportunité à des jeunes de pouvoir se former aux 
métiers de la radio et de vivre de leur talent. Les animateurs ont été sélectionnés à la suite d’un 
recrutement local : technique d’animation et de production, réalisation et mise en onde ont été les 
priorités de leur formation. Ceux-ci sont devenus des stars locales connues de tous et surtout 
appréciés des auditeurs. 
Essis Kouamé Maire de la commune de Bocanda peut être fier de ses animateurs puisqu’il a fait de 
la création de la radio locale une priorité dans son programme de gestion de la ville. Il sait qu’une 
radio est un investissement qu’il faut entretenir et moderniser. Aussi avec son Conseil Municipal il 
veut mettre à la disposition de la radio les moyens de son bon fonctionnement et permettre aux 
jeunes qui ont choisi la voie de l’animation d’émerger. Sans bruler les étapes, ni tenir compte de la 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

17

rudesse du terrain due à la présence de deux autres Radios bien implantées dans la région du N’zi 
Comoé, la jeune équipe de Bocanda FM entend briller par son travail et ainsi susciter la confiance 
des opérateurs économiques, des partenaires et surtout des auditeurs. 
Source: www.avenue225.com ; information transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité 
(journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan), 25 fév. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-01   [FR]  

Côte d'Ivoire: L'ONUCI équipe la radio d\'Agboville  
http://www.onuci.org/spip.php?article3420  
L’Opération des Nations Unies (ONUCI), a procédé vendredi à Agboville à la remise officielle de la 
Radio la Voie de l’Agnéby (RVA). En effet, grâce à un financement de 12 millions de FCFA octroyé 
par le bureau de l’Information de l’ONUCI, cette radio non commerciale a pu acquérir des 
équipements de pointe, lui permettant ainsi un meilleur fonctionnement. 
Le chef de délégation de l’ONUCI, M. Cheick Tidiane Touré de la Division de l’information Publique, 
a indiqué que cet appui venait encore une fois, réaffirmer la solidité des liens tissés entre l’ONUCI 
et Agboville. « L’inauguration de ce jour témoigne de l’intérêt de l’ONUCI au développement des 
médias qui constitue un puissant outil de promotion de la paix et du renforcement de la cohésion 
sociale » a expliqué M. Touré. Il a ensuite rappelé qu’en cette période d’apaisement des cœurs, la 
RVA était appelée à sensibiliser ses auditeurs pour un environnement électoral apaisé, valeur à 
laquelle tient particulièrement la mission. 
La Secrétaire générale de la Préfecture d’Agboville, Amah Akowé Elisabeth Anderson, a décrit la 
radio comme la voie de communication la plus rapide, la plus efficace et la plus fiable. « Un peuple 
mal renseigné est un peuple dangereux. Il peut être intoxiqué s’il n’est pas bien informé », a-t-elle 
souligné avant de rendre hommage à la RVA qui a su, selon elle, apaiser les cœurs et inciter les 
populations à ne pas s’adonner à la violence à l’issue des derniers évènements liés à la dissolution 
du Gouvernement et de la Commission Electorale Indépendante CEI). 
Parlant de la contribution de l’ONUCI, le Président du Conseil général de la RVA, Yao Kokona a 
estimé qu’elle « nous permet aujourd’hui d’améliorer nos performances et d’atteindre les hameaux 
les plus reculés et passer le message jusqu’à 150 km à la ronde ». 
Allant dans le même sens, le Maire d’Agboville, le Docteur Assamoi Téchi Claude a qualifié le geste 
de l’ONUCI de facteur de renforcement de la paix et de la cohésion sociale. « Vous avez permis de 
réaliser la cohésion sociale. Grâce à vous nous avions une radio bien écoutée et bien des drames 
ont pu être évités. Vous avez rempli votre mission à Agboville » a conclu le maire. 
Source : Site ONUCI, 27 fév. 2010; information transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité 
(journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
RESOURCE  FROM :   2010-03-02   [FR]  

Commonwealth: 17 au 21 avril 2010, Conférence générale de la 
Commonwealth Broadcasting Association  
http://www.cba.org.uk/conferences_and_events/2010_Johannesburg.php  
Du 17 au 21 avril 2010, la conférence bi-annuelle de la Commonwealth Broadcasting Association 
(CBA) se tiendra à Johannesburg, en Afrique du Sud. Le thème de la conférence est « Broadcasting 
Scores! » Les séances porteront sur différents aspects de la couverture d’événements sportifs ainsi 
que des questions liées à l’utilisation du sport dans le développement. Il y aura aussi des ateliers 
sur la gestion, sur des questions réglementaires ainsi que sur les médias et la santé ainsi que les 
médias et la justice sociale.  
Le coût pour les membres du CBA en provenance de pays en développement est de 150 livres 
sterling (environ 230 dollars américains ou 170 euros), le coût pour les non-membres en 
provenance de pays en développement est de 250 livres sterling (environ 380 dollars américains 
ou 280 euros). Les délégués sont responsables des coûts associés à leur vol et leur logement.  
Pour de plus amples informations sur la conférence, y compris un formulaire d’inscription en ligne, 
rendez-vous sur le site Web de la conférence. 
Source: Agro Radio Hebdo, numéro 101, 1 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-04   [FR]  

Bénin : Formation de journalistes pour renforcer les radios  
Trente-trois radios béninoises sur la soixante dizaine que compte le pays ont, du 8 au 14 février 
2010, bénéficié chacune d’une formation in situ en vue du renforcement de leurs capacités. 
Organisées par la Haute Autorité de l’Audiovisuel et de la Communication (HAAC), l’organe public 
de régulation des médias, dans le cadre de la gestion de l’aide de l’Etat à la presse privée exercices 



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

18

2007 et 2008, ces sessions de formation ont porté sur les notions de base en journalisme, les 
genres radiophoniques, la tenue et l’animation d’antenne, la production radiophonique, la 
préparation et la présentation du journal parlé. Dans chaque radio, une dizaine de stagiaires ont 
suivi les sessions. L’objectif visé par la HAAC est de professionnaliser le secteur des médias, 
souvent animé par des journalistes peu formés et inexpérimentés. L’autorité publique de régulation 
espère, ce faisant, faciliter au niveau des stations bénéficiaires le travail quotidien de collecte, de 
traitement et de diffusion d’informations de qualité à l’endroit des auditeurs. 
Trente-trois formateurs locaux, recrutés par la HAAC sur avis d’appel à candidatures, ont animé les 
sessions. Les années antérieures, la Haute Autorité avait plutôt sollicité des centres privés de 
formation dans le cadre de la mise en œuvre du plan dit « Plan biennal de formations », arrivé à 
échéance en 2008.  
Fixé à 300 millions de francs CFA (un peu plus de 457 000 euros) par an, le montant de l’aide 
publique de l’Etat béninois à la presse a été porté à 350 millions (environ 534 000 euros) depuis 
2009. Les organes de presse écrite et les chaînes de télévision bénéficieront aussi bientôt de 
formations, de même que le reste des stations radiophoniques pour la plupart installées dans les 
trois municipalités du pays (Cotonou, Porto-Novo et Parakou).  
Source : Fernand NOUWLIGBETO, APM-Bénin (Porto Novo), 4 mars 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-03-05   [FR]  

RDC : Bientôt une nouvelle radio communautaire à Matadi, dans le Bas-
Congo  
La communauté de l’Eglise du Christ au Congo, ECC en sigle, va installer dans les tout prochains 
mois une station de radio dans la ville portuaire de Matadi située à 365 km à l’ouest de kinshasa. 
Cette nouvelle a été dévoilée par Monseigneur Simon Lubika, Vice Président Provincial de cette 
Eglise dans un entretien au siège du REMACOB mercredi 3 mars 2010 à Mbanza-Ngungu.  
Des formations au bénéfice des agents de cette radio (speakers, animateurs, journalistes, preneurs 
de son) sont envisagées dans un avenir proche avant le lancement du signal, ont confié Roger 
Cook et Charles Guillot, formateurs et partenaires. 
La réalisation de ce projet qui date de longtemps sera rendue possible grâce au partenariat avec 
les « Radios Ebène » de Nîmes en France. Ces médias répondent aux demandes de frères africains 
qui souhaitent utiliser la radio pour faire connaître la parole de Dieu et pour apporter une aide aux 
populations dans le besoin avec des émissions de développement. 
Pour Monseigneur Paul Tekasala Mawa, Président Provincial de l’ECC, cette radio servira à 
l’accompagnement de toute la province, au développement de la population, à la lutte contre la 
pauvreté, à la recherche de la paix et de la bonne gouvernance. 
Jusqu’à ce jour, l’Eglise du Christ au Congo ne compte qu’une seule radio à travers le pays dont 
celle de Kinshasa, la capitale. 
Source : Innocent BULAMBEMBE, Coordonnateur INFORMORAC/RDC, 04 mars 2010  

 
  

 
 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 119   

© Mediafrica.Net 2010  05/03/2010 

19

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires
Africains (CEMECA)

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO
Tél.: (00226) 20 52 10 22
Fax : (00226) 20 52 10 22

Mobile :(00226) 70 25 36 39
Courriel : cemeca@mediafrica.net

Web : http://www.cemeca-cemeca.org

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
 

 
Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


